Wednesday, April 18, 2012

Tips untuk mempersiapkan diri sebelum meluahkan perasaan kepada si dia..

Assalammualaikum semua..

Cinta tidak terluah??!!cinta tidak terucap??cinta bla bla bla...memang sukar nak meluahkan rasa hati kita lagi-lagi perasaan cinta, sayang dan rindu kepada si dia...terutamanya perempuan lah kan sebab perasaan malu yg menggunung dan tak sanggup nak di anggap seperti perigi cari timba...


Namun pendapat aku tak salah kalau perempuan yg mula kan langkah..ye la kan...bukan semua lelaki berani dan tersangat gentleman untuk meluahkan perasaan sendiri..ok..entry kali ni aku cuma nak kongsi sedikit tip sebelum  meluahkan perasaan kepada si dia...ini semua pengalaman dari diri aku sendiri yg mempunyai kekuatan luar biasa untuk luahkan rasa suka lebih dari seorang kawan dekat dia(tapi dia tolak luahan hati aku)..hahaha...

1. Keyakinan
Yakin yg perasaan korang terhadap dia adalah satu perasaan yg sangat ikhlas dan bukan perasaan sunyi ataupun tercabar sebab tak ada pasangan seperti orang lain..semua orang tahu kan dalam apa jua yg kita buat yg paling penting adalah keyakinan...so yakin dengan diri sendiri bahawa apa yg akan korang lakukan adalah sesuatu yg terbaik untuk diri korang dan jangan menyesal di kemudian hari...

2. Keberanian
Keberanian ini di dorong oleh perasaan yakin...bila korang yakin maka korang akan rasa satu perasaan berani yg luar biasa akan mengalir dalam diri korang untuk meluahkan perasaan itu walaupun kadang-kadang rasa malu dan ragu-ragu yg bertingkat-tingkat muncul dan pergi tanpa di undang juga kan...confession is not easy like one two three , alif ba ta or a b c..sebab tu ada pepatah mengatakan 'berani kerana benar takut kerana salah..'orang yg sanggup membuat pengakuan adalah orang yg tersangat berani jadi jangan pandang rendah terhadap mereka ye..apa yg penting kena berani lah terima sebarang jawapan dari si dia...

3. Jangan memaksa atau pun menagih simpati
Jangan mendesak atau merayu dekat si dia sambil menangis guling-guling untuk menerima luahan hati korang tu sebab cinta yg di balas tanpa rasa ikhlas dan disebabkan oleh desakan tidak akan kekal lama....jadi berikan masa kepada dia untuk berfikir dan membuat keputusan yg paling terbaik untuk korang berdua..kalau korang di tolak jangan pula putuskan persahabatan dan apa kata kalau korang mula kan dengan strategi baru untuk menyemai rasa cinta dalam hati dia terhadap korang pula..untung-untung dia akan membalas perasaan korang tu...hahaha...

4. Sanggup terima hakikat
Pastikan korang sudah mempersiapkan diri untuk menerima sebarang kebarangkalian terhadap tindakan berani mati korang tu sama ada di terima atau di tolak..haha..kalau di takdirkan korang di reject janganlah nak meraung-raung tak tentu hala atau pun bunuh diri dengan terjun dari KB Mall..terima lah hakikat yg korang bukan pilihan hati si dia...mudah je kan...bukan semua benda yg kita ingin kan dalam dunia ni mampu kita miliki...ingat tu..

5. Pilih masa dan situasi yg sesuai
Pastikan korang bertindak dalam keadaan diri yg bersedia dan tidak tergopoh-gapah..cool je k..korang kena pastikan juga yg si dia dalam keadaan baik dan tidak akan mati terkena serangan jantung sebab terperanjat mendengar luahan korang tu..so pilih situasi dan keadaan yg sesuai agar semuanya dalam keadaan terkawal dan baik-baik je..

Cukup lah 5 tip untuk aku kongsikan hari ni hasil dari pengalaman aku sendiri..daaaa~

Nota dari hati: Cuma satu perkara je yg ada dalam kepala aku masa aku luahkan dekat dia iaitu aku nak yg dia tahu aku suka dia lebih dari seorang kawan dan aku tidak kisah apa pun penerimaan dia...tegar kan aku??hahah..

12 tayar bergolek:

IEQAH said... [Reply to comment]

<3

shiema sufian said... [Reply to comment]

wuaaa, beraninya. bagus bagus (:

.:hana radzi:. said... [Reply to comment]

klu dia x terima..redha ye.huhu

Mya Amira said... [Reply to comment]

yakin tu bagus :)

Sarah Mohd Saleh said... [Reply to comment]

smngt yg kuat tuh.go go girl!tp kalau ego mcm den nih haa,xdapek nak luahkan dooo.heheh

dhiera said... [Reply to comment]

berani!!!

syafiqakarim said... [Reply to comment]

err..ok.ok.
selamat mencuba.

yie said... [Reply to comment]

aku bkwan dengan seorg ppuan selma stu tahun..semasa selama satu thun,,bnyak aku mluahkn prasaan kat ppuan ni...tp ppuan ni pl ckp yg dia ngan aku aggap sbgai kwan je..Pa lg aku akn buat...

hana said... [Reply to comment]

@yie
errmm...
perasaan seseorang tu kita x boleh nak paksa...
tapi kalau kau yakin yg kau sangat suka dekat dia...
pe kata kau cuba amik hati dia or buat sesuatu yg mengharukan hati dia...
kalau dia mmg tak boleh nak terima kau lebih dr seorang kawan dan dah berpunya pun, lebih baik berundur diri dan cari perempuan lain..mungkin bukan jodoh..

efy said... [Reply to comment]

Thanks 4 yr info :)

Anonymous said... [Reply to comment]

Sy prnh meluahkn perasaan pd sorg lelaki yg muda sethun drpd sy..sy berani meluahkn krn sy penat dgn sangkaan yg positif & negatif spnjg menyimpan perasaan itu..dia menolak dgn baik ttp tidak menolak jika ada jodoh diantara kmi..mmg kmi agk kekok slme seminggu slps itu krn kmi adlh shbt dlm persatuan & slalu bkerjsme dlm aktiviti prsatuan..tp alhamdulillah..wpun sy tlh berani meluahknnye tp kmi smpai skrg msih b'contact & ia tlh m'buatkn kmi semakin rapat sbg sahabat..sy tdk menyesal meluahknnye krn sekurang2nye kami thu perasaan msg2 & lbh b'hati2 dlm persahabatn..jgn malu utk meluahkn tp biarlah berhemah & bermaruah..dan juga tdk melanggar batas..pd mse yg sme pastikn dia tdk mpunyai sape2..at least we girls xlah malu kt ctu..kn..

Anonymous said... [Reply to comment]

I just did it šŸ˜³