Friday, May 6, 2011

kenapa aku pilih UiTM???!bagus sangat ke UiTM tu???


Assalammualaikum semua..

Tiba-tiba mood UiTM DI HATI KU pelak sekarang ni..aiyaaa...so korang sume kene la sudikan diri tuk baca pe je aku tulis ni ye...kalau x nak baca pun x pe sebab x de paksaan..aku ni mane suke paksa-paksa..buat sesuatu tu biar ikhlas kan..hehehehe...

Sebelum aku ngarut sampai ke laut lebe baek aku straight to da point aje...de sape x yg pernah, sedang atau bakal belajar kat UiTM???kalau ada sila tinggalkan komen la ye..kalau korang angkat tangan ke kaki x pun jerit 'saya' sekuat hati pun bukan aku leh dengar da nampak kan..muahahaha....kalau de yg x tau kat sini aku nak bagi tahu yg aku tgh belaja kat UiTM PUNCAK ALAM(kampus paling cantik u...)

Sejujurnye aku nak cite kat sini bahawa UiTM BUKAN pilihan hati aku....mmg dari zaman sekolah menengah dulu dah set kat minda ni 'AKU TAK KAN MASUK UiTM'...aku mmg nyampah tahap dewa la ngn UiTM ni...nak tahu kenapa???jom check it out..

1. UiTM terkenal dengan pelajar yg sosial...perempuan nye ngn baju tak cukup kain..pastu ngn kes khalwat dan lain-lain kes yg melambak-lambak..pe yg aku dengar semua pasal benda tak baik je la pasal siswa-siswi nye..

2. UiTM  adalah universiti untuk pelajar 2nd class...maksudnye kalau x dapat masuk U laen bole je apply UiTM senang-senang..konfem dapat nye..kiranye budak UiTM ni bukan nye dak pandai-pandai la..sume hampeh je....

3. UiTM tak de persaingan sebab semua budak melayu je kan..so dorang ni cam x kisah sangat la..ye la kan...UiTM kan terkenal dengan Universiti Tolong Melayu...

Aku rasa 3 je yg aku nak senaraikan sebab aku x nak de orang yg bako blog aku jap agi..muahaha...itu persepsi aku SEBELUM masuk UiTM oke...biasa la kan..fikiran budak-budak masa tu mmg mudah di pengaruhi...mungkin Allah nak tunjuk kat aku yg UiTM sebenarnye da best that why la aku dapat tawaran tuk belajar kat sini..haha...

Sekarang persepsi aku terhadap UiTM totally changed dan aku percaya UiTM mmg terbaek la derr..now kite tengok plak pe yg bagus nye UiTM ni..let go...

1. Yuran murah..tang ni paling aku suke beb...kalau x silap aku la kan yuran pengajian 1 sem tuk kos aku hanya RM490...pastu aku dapat biasiswa JPA RM4000++..muahaha..mmg membazir sakan la aku....

2. Peluang kerja yg banyak...lepas je aku masuk UiTM aku de la dengar yg orang kata graduate UiTM senang dapat keje sebab student nye berkualiti...haha...senang cikit hati aku dengar bile de yg +ve nye..hahaha...

3. Kemudahan yg lengkap termasuk la kebajikan pelajar...walaupun aku duk kat kampus baru tapi leh di katakan semua kemudahannya superb...pastu segala staff, lecturer sume mmg terbaik..setiap pandangan dan cadangan pelajar sentiasa di amek kira....mmg x gentar la nak jumpa orang atasan..hahah..

4. Part ni paling aku suke..UiTM ada Pak Guard yg berdedikasi...bawak kereta atau laju cikit je konfem kene saman..tak pakai kad matrik, necktie pun konfem kene saman..rambut panjang (bg laki) dan tak ikut sahsiah rupa diri pun kene saman...segala serba serbi mmg kene saman atau kalau dengan budi bicara mungkin dapat nasihat panjang lebar je la..tu yg membuatkan pelajar UiTM BERDISIPLIN...

5. Kalau nak cerita pasal kesosialan..mana-mana universiti pun sama je..aku de gak member-member gak UIA, UPM ,UKM, UM dan boleh di katakan kat seluruh Malaysia la...so aku tau la macam mana gaya hidup kat U lain...mungkin sebab UiTM besar dan banyak tu yg nampak UiTM je lebe...bila tang negatif nampak aje..yg positif sume x nak pandang...

6. Kalau pasal 2nd class dan tak de persaingan tu pun aku x bape nak setuju...sebab aku nye pointer matrik 3.5++ oke dan aku masuk je UiTM..tak cukup pandai ke aku ngn result macam tu??adakah U lain semua student nye result 4 rata (flat) je????tu semua depend kat kos la...cer cube tanye dak MEDIC UiTM dorang nye pointer bape???!!4 rata oke...korang ingat layak ke kalau dapat pointer 1.5 amek MEDIC???w.t.fish oke...hahaha....

Setakat tu je aku nak berbicara pasal UiTM...tak kira la kat mana pun kite belajar yg penting cita-cita dan tujuan kita serta macam mana kita nak bentuk diri kita sendiri....daaa~

Nota dari hati: Setiap sesuatu tu de burk baik nye...jangan kerana satu keburukkan menutup sume seribu kebaikan yg lain...

jom tengok jagung melintas jalan disini..

32 tayar bergolek:

Mohd Effendi said... [Reply to comment]

msuk universiti mne skalipn. smuanya terpulang pada diri sndiri jgk.

-Budak baru abis blaja. Uitm Puncak Alam. (sama kampus la.);p

puan anis said... [Reply to comment]

yeayh!!terbaek wa cakap sama lu der..im proud too!!

faiz said... [Reply to comment]

saye bekas UiTM gak..rasenye bab sosial tu U lain lg teruk kot..

lavenderlover said... [Reply to comment]

study kat mn2 pon sm jer yg penting usaha kan..NEVER EVA GIVE UP HANA!
miz u..

eqbalzack said... [Reply to comment]

salam..
rezeki setiap org brbeza kan?
nnt bila nak buat master/phd boleh pilih U lain..
mcm abg eq; degree-UTM, Master-UM, PhD-UPM...
so dgn 3 U tu abg eq dah berhadapan dgn mcm2 kerenah birokrasi/politik U..
dan satu lagi, nak sambung belajar jgn pilih RANKING!
pilih apa yg Universiti boleh bagi kat kita sebagai research student mereka...
harap nasihat ni dapat membantu dan memberi semangat buat hana...
teruskan usaha..insyaAllah berjaya

~eqbal~

hana said... [Reply to comment]

@Mohd Effendi
erm..
betol tu..
apsal macam x pernah nampak kat kampus...
muahaha

hana said... [Reply to comment]

@faiz
bab tu saye no komen..
bile sye tgk sume U same je..
x de beze pn..
=D

hana said... [Reply to comment]

@lavenderlover
yeah..
betol tu along...
miz u a lot la along..

hana said... [Reply to comment]

@eqbalzack
erm..
betol tu abg eq..
ni yg semangat nak ikut jejak langkah abg eq..
sambung belajar sampai PhD..
hehe
terima kasih tuk nasihat...

myzziema said... [Reply to comment]

masa mula-mula baca pndangan before msuk UiTM tu agak menyirap jugak ah. ahaha. ziema pun pernah study kat palam and mmg superb!

Siti Safiyyah said... [Reply to comment]

sume tempat ade pro and contra.. macam tak baik je kita beza2kan.. hehe =)

papepon tahniah ye :)

www.dunialandax.com said... [Reply to comment]

kira ok lah tu dapat masuk U~landax ni ha~kolej je T_T

Unknown said... [Reply to comment]

hehe...mane2 U pon same jer..asalkan kiter sendiri kena terus belajar..huhu..tapi bab yuran tu apik dengki..hehhee

Unknown said... [Reply to comment]

patriotik terhadap uni sendiri nampak.. tunggu, nanti sy balas blik bila cite pasal UTP pula.. haha..


Sila lawat: Kaoshi Troll

hana said... [Reply to comment]

@.m y z.
haha..
naseb bek bace smpai abes..
kalau x dah kene bako blog ni kan..
haha

hana said... [Reply to comment]

@Siti Safiyyah
erm..
betul3...
tu zaman dulu2 je de persepsi -ve..
skang dh x kesa..
sume same je..
haha

hana said... [Reply to comment]

@encHIx laNDax
ala..
x kesa la kolej ke pe pn..
same je la..
yg penting usaha..
=D

hana said... [Reply to comment]

@apik pehe
hahah..
bab yuran tu mmg ramai yg jeles...
nk uat camne kn..
rezeki masing2..
=D

hana said... [Reply to comment]

@Kaoshi
mne de patriotik sgt..biasa2 je la..
UTP mmg x de sape bole lawan la kn..
=D

Anonymous said... [Reply to comment]

assalam...org lain x perasan lagi kot...ada typo kat sini...

pelak=pelik??? (^___^)

UiTM ada kelebihan tersendiri...sememangnya diakui... kat mana-mana pun sama jer, klo rajin stady cemerlang, x rajin, padahnya sama laa jugak...kan?kan?...gudluck yer stady...

ftrhd said... [Reply to comment]

saya pun macam kureng suka skit lah nak belajar kat uitm. tatau kenapa...

sarah mohamad said... [Reply to comment]

saya student kemahiran. tapi bagi saya mana2 tempat belajar pun sama je. terpulang kepada diri sendiri. hiks

Anonymous said... [Reply to comment]

tu sbb kau masuk uitm puncak alam..tmpt tu mmg top..kena score atas 7a baru bole msk...mmg bdk2 pandai je ah yng kau nmpk.haha

Pinky Zetty said... [Reply to comment]

hehe..saye pon bekas student uitm puncak alam..budak asasi

cik/encik anonymous : tempat top ke x top ke tapi tetap uitm jugak kan..hee...

Anonymous said... [Reply to comment]

awk..klo kos medic tuh mna2 u pon mmg nak 4flat..tpi klo pointer 3.5 lebih msok kt usm,mmg dpat sc kom jelaa jwbnya..nk sentuh ngineering mmg x kn dpat laa..tmbah plak medic ke pharmcies or yg profesional yg laen....sme goess on other u such um,ukm,utm n upm......uitm klo dpt dekan setiap sem pon owg x pndang sbb tau stndrd exm uitm x tough..cra exm pon bleh mniru..mmg sgt x adil..hnya pndgan :)

hana said... [Reply to comment]

terima kasih untuk pandangan tu..
cuma cmne awk tau masa exam bole mniru n soklan x tough??
awk pernh blaja kt uitm ke??
saje bertanya..
=D

brekmot92 said... [Reply to comment]

@PokMat
hahha..meniru?uitm bleh tiru?uitm x tough?hahha...bro,soalan uni mu tu tough sgt ke?aku rse mu je x study smart sbb tu jdi tough..lect ngajo kt dpan,mu tido...mmg tough la soalan mu tu sbb x thu nk jwb guane..same gop nge aku,soalan tu jdi mudah sbb aku gi cari solution die..bkn duk ngate ke Uni laen mcm mu..

Anonymous said... [Reply to comment]

ad hajat nk masuk UiTM.. skrg study kt matrik.. klau sy nk amek kos sc maths kt UiTM ok x? ~~help me~~

Anonymous said... [Reply to comment]

Uitm Puncak alam cos asasi mmglah budak terer2 yg score SPM.Cos2 lain ada yg SPM biasa2 je. Gred 3 pun dpt masuk asal cukup syarat. UiTM paling ramai student sbb matlamat utama nak ramaikan golongan professional melayu berdaya saing dgn bangsa lain.Tu sbb yuran dia kureng sbb byk subsidi. U lain pun tak kurang hebatnya.Bergantung pd studentlah.Kalau usaha rajin pasti cemerlang masa depan.

Anonymous said... [Reply to comment]

Kalau asasi memang tk dinafikan U mana2 pon student yg Masok boleh dikatakan top student. Bagi pandangan Aku Uitm orang pandang rendah sebab memang kebanyakkan student yg result kurang baik dpt further study situ. Aku tau ramai jugak yg top student dpt masok sana tpi itulah realitinya. Btw aku tk rase uitm ni low class. Semua tmpat sama je.

Pot said... [Reply to comment]

Hi omg thank you so much for this post. Rasanya saya pun sama jugak kot persepsi, dari dulu mmg taknak masuk uitm. But dapat pulak asasi sains kat situ.. mula2 mmg nangis teruklah. But i hope my perception will change after i enter uitm. Im trying to tawakkal although im super sad. Pls pray for me

nshahira said... [Reply to comment]

TerbaikšŸ‘