Saturday, February 25, 2012

Nampaknya semester 6 kena berjimat cermat..

Assalammualaikum semua...

Pejam celik, pejam tak celik akhirnya cuti hampir sampai ke penghujungnya...tinggal lagi seminggu je sisa-sisa cuti yg boleh di habiskan oleh semua pelajar UiTM..universiti lain dah nak masuk minggu ke-2 kuliah dan sudah mula sibuk dengan segala jenis assignment tapi kitorang masih lagi bersenang lenang di rumah...jangan jeles..hihih...

Seminggu masa yg berbaki ini amat di perlukan untuk mencari semula semangat yg hampir lenyap di mamah waktu cuti yg 'teramat berkualiti' ini..berbekalkan semangat yg di jumpa entah di ceruk mana itu lah yg akan menentukan perjalanan sebagai mahasiswa semester 6(ceh..)...semoga semester 6 ini akan melakarkan sesuatu yg indah untuk aku...insyaAllah...

Perkara rutin yg memang di lakukan setiap kali semester bakal di buka adalah 'MENGIRA BAJET..'tujuan nya untuk memastikan perbelanjaan biasiswa yg uncle JPA bagi sentiasa mencukupi sehingga lah ke akhir semester..tetapi kebiasaanya pada bulan pertama(JPA lambat masuk) dan akhir-akhir semester(terjoli lebeh pulakkk) terpaksa memohon biasiswa PAMA...hahaha...

Jom kita start kira bajet secara kasar...hakhak...

sumber google
Uncle JPA bagi : RM 4,825.00

Pembayaran
Yuran           : RM 490
Sewa rumah : RM 100 x 6 bulan = RM 600
Utiliti            : RM 100
Broadband   : RM50 x 6 bulan = RM 300
Insurans       : RM120 x 6 bulan = RM720
Jumlah        : RM 2,210

Baki yg tinggal : RM 2,615

Berbaki kan RM 2,615 itu lah yg akan digunakan untuk minyak kereta, servis kereta, makan minum, buku-buku, keperluan dan lain-lain selama 5bulan...semester ni kena jimat yg teramat sangat sebab bakal praktikal di Melaka pada cuti semester akan datang..kalau rasa kesian sila lah klik iklan nuffnang tu ye..hikhikhik...

Nota dari hati: Rasa nya tak jadi lah nak beli Galaxy Tab sebab nak jimat cermat..hakhakhak.

5 tayar bergolek:

mizz_pua said... [Reply to comment]

kena pandai buat bajet..especially budak tajaan ptptn nie..:)

Ckin Kembaq said... [Reply to comment]

sy ni pakai galaxy mini..tp kan rasa nak trade in amik sony cybershot..huhu jadi, check btul2 if nak beli apa2 naa.. kamera ni tak elok n tak berkualiti..sony better...

Sarah Mohd Saleh said... [Reply to comment]

oke ler hana pndai buat bajet.kite nih pakai shopping jek

Scarlett O'Hara said... [Reply to comment]

Akak pun takut terlebh bajet ni.

kartikel.com said... [Reply to comment]

wah2, selera galaxy tab :p