Thursday, December 22, 2011

Jangan jadikan kegagalan PMR pengakhiran sebuah perjuangan..

Assalammualaikum semua..

Terkenang detik hampir 6 tahun yg lalu ketika aku pergi ke sekolah untuk mengambil result PMR...masa tu dia punya degupan jantung ni selaju 160 km/h di tambah lagi dengan ketakutan menyebabkan terasa sejuk seluruh badan..ibarat macam pergi perang gitu...setiba nye di dewan sekolah terus aku dapat kan slip keputusan PMR dari guru kelas 3 Al-Kindi..menitis air mata kegembiraan masa itu sebab tidak menyangka yg aku berjaya mendapat 8A 1B(bahasa arab komunikasi)..semua itu hanya tinggal kenangan manis dan hari ni adalah hari sejarah untuk adik-adik yg mengambil PMR 2011...
pelajar ke2 terbaik PMR 2005..
Disebalik kegembiraan insan meraih kejayaan yg cemerlang pasti ada segelintir yg menyimpan duka di hati di sebabkan keputusan yg tidak memberangsangkan..Buat adik-adik yg kurang berjaya  pada hari ni...Ingat lah GAGAL SEKALI BUKAN BERERTI GAGAL SELAMANYA...percaya lah InsyaAllah ada kejayaan yg lebih besar menanti kelak..

Jangan jadi kan kegagalan pada hari ini satu pengakhiran dalam perjuangan untuk mencapai kejayaan..terkadang kita yakin yg kita mampu mendapat straight A tapi apabila melihat keputusan yg kita dapat tidak seperti yg kita gambarkan pasti kita terasa teramat AMAT kecewa..fikir kan serta muhasabah diri di mana silap nya...mungkin ini adalah satu ujian daripada Allah untuk menguji kita serta mendidik diri kita untuk bersyukur dengan setiap yg telah Allah berikan....

Duduk(nak baring pun bole) dan tenangkan diri serta muhasabah juga setiap perkataan atau perbuatan yg pernah kita lemparkan atau lakukan sebelum ini ada memberi kesan negatif kepada orang lain atau pun tidak...walau macam mana pandai sekali pun kita tapi perhubungan kita sesama manusia dan juga perhubungan kita dengan Allah tidak di jaga dengan baik tiada guna nya juga..setiap kata-kata atau pun doa dari insan yg teraniaya disebabkan perbuatan kita akan dimakbulkan Allah...

Akhir sekali, bersyukurlah dengan apa yg adik-adik perolehi dan teruskan usaha...setiap apa yg berlaku jadikan sebagai pengajaran dan semangat untuk terus melangkah dengan lebih yakin..InsyaAllah, ada kejayaan yg lebih besar menanti adik-adik...jangan lupa berdoa dan merapatkan diri dengan Allah...

KEGAGALAN MERUPAKAN KEJAYAAN YG TERTUNDA..Anis Mardhiah

Nota dari hati: Semoga aku akan terus berjaya dalam exam final ni..


3 tayar bergolek:

nurhaniszamshah said... [Reply to comment]

yeahh, jgn pernah berputus asa :)

budak penjara said... [Reply to comment]

tahniah kepada yg cemerlang..yg gagal kena terus usaha.jdkan kegagalan ni sebagai pembakar semangat kita utk terus maju

siti nor fadhila said... [Reply to comment]

jom follow sy...:)