Sunday, June 19, 2011

sabarnya mereka dalam mendidik seorang anak..macam mana pula dengan kita??!!

Assalammualaikum semua...

Pernah korang terfikir macam mana mak ayah korang mendidik korang dari yg tak kenal huruf sampai boleh mengeja dan membaca, dari tak kenal nombor sampai boleh jadi pakar matematik, dari tak pandai bercakap sampai boleh menjadi pakar bahasa, dari tak reti berjalan sampai boleh berlari dan macam-macam dari la lagi..tak kan aku nak senaraikan semua plak..kesimpulannya dari kecik yg tak tahu ape sampai boleh jadi manusia yg dibangga kan..pernah korang terfikir macam mane???

Keyword nye adalah kesabaran...Semua nye memerlukan kesabaran yg tinggi..sabar nye ibu bapa kita nak mendidik kita dulu kan..adakah kita pun mempunyai kesabaran yg sama untuk menjaga mereka bila mereka tua kelak???teringat pulak iklan yg pasal Burung Murai tu..takutnye kalau aku sebagai anak sampai mengecilkan hati mereka..takutnya kalau aku tak dapat bersabar dengan kerenah mereka.....

Masa sekarang ni semua orang boleh cakap yg nak bahagiakan ibu bapa la,nak biar dorang hidup senang goyang kaki aje la...macam2 janji yg ditaburkan kepada mereka..same jugak macam aku yg bercita-cita tinggi untuk merealisasikan semua impian mereka...tapi jgn janji hanya sekadar janji ibarat menanam tebu di pinggir bibir..takutnye nanti bile kita ni dah hidup senang dan berkeluarga sendiri mula la lupa ibu bapa yg sentiasa merindui kita di kampung..

Semoga Allah melindungi kita dari menjadi anak derhaka...biarlah kita jadi anak yg sentiasa menyenangkan hati kedua ibu bapa kita..semoga Allah menunaikan segala impian kita..ameen...

my big family.
Selamat Hari Abah untuk incik abah yg semakin sihat..syukur kepada Allah..bukan hari ni je Nana(nama timangan aku..haha) sayang abah tau...setiap detik dan waktu, kasih sayang Nana kat incik abah dan puan emak tak pernah surut dan sentiasa bercambah...luv u all....mmmuuuahhh..=D

Nota dari hati: Semoga kami 8 beradik dapat menjadi anak yg soleh dan solehah..tak nak la de perpecahan oke...peace yaw..=D

4 tayar bergolek:

My Name is Mar said... [Reply to comment]

Hari bapa tapi..
Aku terjumpa surat untuk mak..
Haha:D

http://adf.ly/1rTAm

cucu umie said... [Reply to comment]

kesabaran memang penting dlm mendidik..sama juga mcm seorang guru..

btw, happy father day untuk ayah kamu yer..

Mohamadazhan.com said... [Reply to comment]

saya ni nakal sangat dulu...kesian mak ayah.huh..dah besar baru tahu betapa besarnya pengorbanan mereka kepada diri supaya menjadi insan yang berguna...moga mereka dirahmatiNYA

Solihin Zubir said... [Reply to comment]

makaseh mak.. makaseh ayah.. makaseh cikgu2.. =)