Thursday, May 26, 2011

Sinetron Indonesia menguasai Malaysia....

Assalammualaikum semua..

Sekarang ni kan...eh eh silap-silap..bukan sekarang je tapi dah dari dulu-dulu lagi sinetron Indonesia melambak-lambak kat tv tu....waktu bersiaran yg paling berleluasa pas zohor...aish...aku memang tak suka + menyampah dengan cite-cite indon ni...tu la salah satu sebab nape aku tak suke ngadap cite kat tv...

Kalau nak di kira mmg la pelakon-pelakon nya hensem dan lawa tapi masalahnye cerita nye pulak de beribu-ribu episode..bertahun-tahun jadinye nak kene ngadap cerita tu aje...agak nye nak buat cerita kisah kehidupan dari keturunan pertama sampai keturunan terakhir kot....hahaha....

Biasa la kan dalam cerita ada watak jahat dan baik kan..tapi kalau cite Indonesia ni watak jahat nye mesti jahat gileeeeeee mengalah kan syaitan pastu yg watak baik pulak baik gileeeeee mengalahkan malaikat..pastu bajet redha aje la bila di timpa musibah bukan reti nak melawan atau membetulkan keadaan...bila kene 'bahan' dengan si jahat pun berserah je....pastu besenye yg baik tu mesti miskin papa kedana dan yg jahat mesti kaya raya....huh...

Selain itu la, sinetron Indonesia ni suke tau bab tertukar-tukar anak...rupa2 nye yg miskin + baik tu la anak orang kaya dan yg kaya + jahat tu yg anak orang miskin...sampai buat aku terfikir yg kat Indonesia ni banyak sangat ke kes tertukar anak.....hahahha...

Perkara lain yg buat aku tak suka sebab jalan cerita nye...ibarat kalau sudah jatuh ditimpa tangga, dihempap pula dengan batu besar lepastu hujan lebat berselang seli dengan guruh dan petir...korang dapat bayangkan bertapa malangnye nasib seseorang watak dalam cerita tu...bese nye yg malang tu sudah pasti watak baik....

Aku tak kisah pun kalau korang nak layan cerita Indon sampai lebam tapi yg pasti aku mmg tak suka ngn cerita indon...klise....ala...cerita melayu pun de yg macam tu...kesimpulannye aku mmg tak suka tengok tv...hahaha....kebiasaan nye setiap cerita mesti de nilai dan pengajaran nye yg tersendiri...so pepandai la ye carik...

Nota dari hati : tak leh ke kurangkan cite-cite Indon???

2 tayar bergolek:

misz anis said... [Reply to comment]

setuju...nyampah tunggu nak abes..sakit ati...

Solihin Zubir said... [Reply to comment]

meluat tgok cita indon...
jalan cerita buat sakit hati..
merapu dan x msuk akal kadang2.. haishhh..