Monday, April 4, 2011

aku budak sekolah agama...so ada masalah???!

salam...

ini bukan entry emosi atau provokasi...x maen la entry yg emosi2 kan..hahaha...aku kan cool je dan mungkin kadang2 leh jadi serius..huhuhu...

bile korang baca tajuk entry aku tu mesti korang dapat agak yg aku ni mesti dak sekolah agama...betol x??!!yea...aku admit yg aku dulu belaja kat sekolah agama  dari form 1 sampai la form 5....dekat mana tu??muahahha....biar lah rahsia....

sejujurnye aku x kesa pn nak canangkan kat satu dunia yg aku nh pernah bersekolah di sekolah agama...tapi yg menjadi masalahnye ialah persepsi orang ramai...korang cube bace dialog kat bawah nh..

B : ko dulu sekolah mana ha???
aku : sekolah agama ........apsal???
B : oooooo..tp apsal perangai ko x macam budak sekolah agama pn?(sambil pandang dari atas sampai bawah)

pe masalah nye sebenarnye????aku nak tnye cikit la...camna sepatutnye perangai dak sekolah agama tu???mmg de spesifik perangai tuk dak sekolah biasa dan sekolah agama ke???yg jahat aje dak sekolah biasa pastu yg baek aje dak sekolah agama la??kalau yg seksi meksi tu dak skola biasa la pastu asal sekolah agama je mesti pakai tudung labuh, baju kurung, jubah sume tu???!!macam tu???kita ni sume manusia biasa...jangan la pandang yg bersekolah agama tu mesti perfect...yg penting tau jage batasan dan adab..jangan sampai melanggar syarak...sebab aku hanya la manusia biasa yg pakai tudung biasa,seluar jeans dan tshirt...so pelik ke kalau korang tau yg aku bersekolah agama ???

aku tau persepsi korang sume mesti lebe negatif kat dak sekolah agama kn sebab pakai tudung je lebe tp perangai macam syaitan...tak semua macam tu dan ada jugak budak sekolah biasa yg baek...bak kata pepatah kerana nila setitik rosak susu sebelanga......lagi-lagi bile ada yg menggunakan tudung dan jubah untuk menutup keaiban yg di lakukan...macam tu lagi menambah kn persepsi negatif terhadap dak sekolah agama???betol x??

pada pandangan aku la kan...x kesa la korang sekola atau belaja kat mana pn..yg penting kesedaran diri...sekurang2nye bila dh belaja agama tu mungkin perangai lebe baek...tau jugak nk bezekan antara dosa dan pahala...sejujurnye aku mmg sede tgk remaja yg tersasar jalan dan lagi sedih kalau yg belaja kat sekolah agama tu...sepanjang korang belaja tu pe yg korng dapat????x kan belaja semata-mata sebab exam...sepatutnye ilmu yg dapat tu hendaklah la di amalkan..x kan nk simpan buat pekasam aje..

paling cikai pn jagalah aurat...benda basic kot...aku tau yg aku x berapa nak sempurna bab aurat ni tapi jangan la sampai tudung terbang entah ke mana...bila kat sekolah cantik molek bertudung tp bila kat luar pe nth jd nye...sebab undang2 sekola suruh pakai tudung????abes tu macam mana plak ngn undang2 Allah????takut lagi undang2 sekolah dari undang2 Allah...

aku x tau macam mana nak huraikan panjang2..kalau bercakap boleh la tp menulis nh fail cikit la..hahha...pe yg penting sebenarnye ilmu yg kite dapat tu mesti di amalkan...x guna jugak kalo tau segala hukum hakam bagai tp x pernah nk praktik kan dalam kehidupan....x kesa la korang belaja kat sekolah terbaek sekali pun tp kalau ilmu yg korang dapat tu x pernah nak amalkan pn tak de guna nye jugak..sama aje tarafnye macam orang jahil..ilmu yg tak diamalkan ibarat pohon yg tak berbuah...

p/s: kalau ada yg x puas ati bole kongsi kn di ruang komen..haha...mana tau de yg nk kutuk aku sebab x pakai tudung labuh ke kn..x pe..aku terima seadanye...

3 tayar bergolek:

~~Ticer Wann~~ said... [Reply to comment]

sekolah agama/ tak asasnya kita manusia biasa... masing2 ada kelemahan sndiri... pernah kena sama cm awk... tp dh lali.. mls nk layan.. as long as kita tau batasan syariat xde masalah dah..manusia ni sentiasa mencari kesalahan org.. by the way salam ukhuwwah fillah.. :)

faiz said... [Reply to comment]

aku xpuas hati sebab aku pon dulu sekolah agama...heheh...asalkan xmelanggar syariat islam insyaallah kita dijalan yg benar..

ARAJ said... [Reply to comment]

sekolah kat mana2 pon kita jadi orang..yg penting kekentalan hati dan niat yg utuh pada kebenaran...itu yg penting...

bce n3 ni tergat kawan lama...=)