Sunday, March 27, 2011

cerita menawan bukit dan gunung II

salam...

seperti yg dh di janjikan dalam entry sebelum ini, hari ni aku nak cerita sikit la pengalaman yg x seberapa setelah berjaya menawan BROGA HILL dan GUNUNG TOK WAN...jom kite terjah...lalala~

aku dan member2 aku yg lain selamat tiba kat kampus pukul6.30pg sebab bas akan bertolak ke sana pukul7..tapi biasa la janji MELAYU kan..korang paham2 aje la kan...muahaha.... perjalanan patut di mulakan pada jam 7 pagi terpaksa di tunda sampai 8 pg....dan akhirnye tiba di sana kul 9pg..

lepas aje taklimat dan bersedia dari segi mental dan fizikal pendakian pun di mulakan pada pukul 10 pg...hahha...masa sume orang nk turun kitorang plak baru nak naek..hahaha....dah la panas gile nak naik Broga Hill tu sebab x de pokok...mmg terdedah betol la ngn cahaya matahari..waduh...dah la tanah nye kering serta berpasir membuatkan kn mudah tergelincir...di tambah pelak aku pakai snicker..mmg terbaek la beb..ahaks~


dah sampai aje kat kawasan seperti gambar kat atas tu mmg cuak gile la nak naek...curam abes kot....bole tahan lagi la kalo nak naek sebab x nampak bawah tapi aku x terbayang macam mana nak turun..huahahaha..tgk gambar nampak macam biase aje..xde la curam mane..tapi bile kat sana..mmg x sangka macam tu sekali..x terkata apa2 la derr mase tu...mmg rasa macam nak menjerit aje mintak tolong kat superman...hahaha...berbekalkan semangat yg ada aku pn teruskan perjalanan yg penuh mencabar tu sampai betol2 kat puncak BROGA HILL yg ade bendera MALAYSIA tu..sapa penah pergi mungkin tau macam mana perjalanan nye kn??!!bukan nye aku gayat tapi takut sebab kecuraman nye tu...lagi2 ngn kasut aku yg x berape nk ade 'bunge'..hahaha....kalo x silap aku jumlah perjalanan nak ke BROGA HILL sebanyak 1.5km dan aku memakan masa selama satu jam..muahahaha~



kira2 pukul 11pagi di teruskan perjalanan ke GUNUNG TOK WAN (GTW)..walaupun pada awal nye ak ase macam dh give up je cz dh penat abes sebab cuaca terlampau panas sampai dh dehydrated aje...cume semangat aje yg mampu bawak aku untuk terus menawan GTW...sepanjang perjalanan tu mmg de macam2 rasa...kepala dh pening dan hampir pitam sebab cuaca terlalu panas masa mendaki Broga Hill...kirenye segala glucose dalam badan aku dh di gunakan untuk mendaki Broga Hill aje td...perut rasa sangat sakit sampai menyebabkan rasa hendak muntah...kalo nk ikutkan pagi tu dh sarapan nasi lemak...tapi x tau la apsal sakit sangat perut aku macam kene gastrik..(aku mmg menghidapi gastrik masa secondary school)... masa tu tangan mmg menggigil abes la...walaupun tgn aku mmg jenis menggigil tp masa tu menggigil nye melampaui batas..hahaha...

walaumacam mane pun aku agi prefer hiking gunung yg berpokok..bukan macam Broga Hill yg botak tanpa sebarang perlindungan..hahaha.....tapi pemandangan dari Broga Hill mmg cantik kalo nak compare ngan GTW tu..sebab bile dah berada kat puncak GTW tu rasa macam x berada di puncak sebab x nampak pe2 pn kat bawah..heheh...ibarat macam berada di hutan semata2..lalala~tapi nak naek GTW mmg lama beb...lebe kurang 3jam la(3.1km)...dah sampai atas tu mmg gembira abes la...x terucap rasanye sebab berjaya sampai walaupn macam2 dugaan kan....kat atas tu la kitorang solat zohor...walaupe pun solat jangan lupa beb...perkara wajib tu..
memikirkan macam mane la nak turun..muahaha

sampai disini je la dulu aku cerita...aku akan sambung kat entry seterusnya tuk cerita perjalanan turun yg lebe mencabar...daaa~

2 tayar bergolek:

THE LEKAT LEKIT STORY said... [Reply to comment]

lama juga tak hiking.. last pun masa zaman budak2.. hiking kat bukit jer dengan kawan2.. kekekeke
AKHIRNYA DARAH KU BERJAYA DI SEDUT

Mohd Saifuddin Ishak said... [Reply to comment]

tips semasa memanjat gunung ketika penat : ingat mendaki akan dapat menguruskan badan anda dengan lebih cepat. true fact