Monday, July 16, 2012

Memang orang bertunang ni darah nya manis ye??!

Assalammualaikum semua...

Selalu sangat kita dengar orang tua-tua berpesan kepada yg dh bertunang tu- jangan keluar berdua selalu, jangan jumpa selalu, jangan tunang lama-lama...dan bermacam-macam jenis jangan lagi sebab darah tengah manis...

itu lah anis...

Pagi tadi Anis mesej bagi tahu dia dengan tunang nya accident..aku memang tak ada niat pun nak bagi tahu mak aku pasal Anis sebab mesti mak bising punya la...tapi entah macam mana mak terdengar pula masa aku tengah bersembang dekat tepon...so apa lagi macam-macam soalan yg terpaksa aku jawab dan bebelan nasihat yg terpaksa aku dengar...

Mak dan abang aku pun kata sebab darah manis lah boleh jadi macam tu..tapi aku agak tertanya-tanya juga lah apa kena mengena darah manis dengan accident, putus tunang, tak jadi kahwin semua tu???kalau dah takdir nak accident, tak kira lah dekat siapa pun pasti boleh terjadi...betol tak??(ke aku salah sebenarnya??)

'Ko ni kan Nana...jangan banyak tanya lah..masa atok ko cerita dekat mak dulu, tak ada pun mak tanya macam-macam..consequences lah, significant la, relationship lah...terima aje nasihat orang tua-tua..budak sekarang ni memang banyak betol soalan nya...'

'Malu bertanya sesat jalan lah mak..sebab tu Nana tanya..orang yg tunang ni darah nya memang tak sama dengan orang lain ke mak??manis sangat ye mak??diabetis kot..'

'Mana lah mak tahu..sebab tu orang tak suka tunang lama-lama..4 5 bulan tunang terus kahwin..tak elok pun tunang lama-lama..'

'Betol tu mak..tak payah la nak tunang-tunang ni kan...masa tunang kan darah manis pastu tak boleh jumpa selalu..so masa kawan-kawan tu lah peluang untuk jumpa selalu kan mak..lepas kawan-kawan terus kahwin aje..'

'Banyak lah ko..ko ingat elok sangat ke jumpa selalu tu..'

'Padan muka ko..dari sibuk berjumpa tak tentu hala tu lebih baik kawen...'

Tak kisah lah orang nak kata darah manis ke darah masam ke darah tinggi sekali pun...kalau dah takdir nak terjadi maka terjadi juga kan...walau macam mana pun, nasib baik tak ada apa-apa yg berlaku dekat Anis dan tunang nya..cuma luka dan bengkak sikit-sikit..katanya kereta lah rosak teruk..dugaan orang nak kahwin kan...tak sampai sebulan pun lagi dorang nak menikah..doakan yg terbaik ye buat mereka...kbai...

1 tayar bergolek:

dhiera zainudin said... [Reply to comment]

saya pun tak pasti significant nya tapi saya pun 2x kali accident jugak dalam masa seminggu. Nasib bukan kita yang salah. sebulan lagi harus ditempuhi!