Thursday, May 24, 2012

Hantaran kahwin senaskah Al-Quran dan sebentuk cincin..

Assalammualaikum semua..

sumber: Oh!media

Marah sungguh brader tu kan tapi memang dah jadi trend zaman sekarang ni kan duit hantaran beribu riban...macam jual anak pun ada juga..hihi..pendapat aku, ikut kemampuan pihak lelaki lah nak bagi berapa banyak dan yg paling penting seikhlas hati melainkan pihak lelaki terlebih mampu nak bagi hantaran tinggi kan..keluarga aku tak berapa berkira sangat bab duit hantaran ni sebab hampir 7 tahun yg lalu ketika keluarga abang ipar masuk minang kakak, abah cuma cakap 'Terpulanglah nak bagi berapa...bla bla bla...kalau kita tetapkan nanti takut tak mampu dan menjadi beban pula..'

Lagipun kalau duit hantaran beribu-ribu tapi berhutang keliling pinggang pun tak best juga kan...lebih baik kumpul duit sebelum kawen untuk kegunaan selepas kawen....ada juga faedah nya kan...hihih....

Mak selalu pesan dekat abang...

'Habiskan belajar pastu kerja 3 4 tahun baru kawen..ko nak bayar duit hantaran lagi..pastu nak bagi anak dara orang makan..mak tak nak ko bagi susah anak orang sebab mak tak nak orang buat macam tu dekat anak-anak perempuan mak...'

Pesanan mak dekat aku lain sikit la..

'Cari la calon yg dah kerja tetap 3 4 tahun...masa tu insyaAllah dah stabil sikit kewangannya nak minang anak dara orang...lagipun mak tak sampai hati tengok anak-anak mak hidup susah lepas kahwin..'

'ermm..kalau camtu tak perlu la hantaran beribu-ribu mak..duit yg kumpul masa kerja sebelum kawen tu boleh guna pas kawen nanti tuk rumah, kereta sume...kan kan kan...'

'Habis tu memang tak mintak apa-apa la ni masa nak kawen nanti??'

'ermm..cukup lah senaskah Al-Quran dan sebentuk cincin..sweet kan anak mak ni??!!hahaha..'

'Banyak lah ko punye sweet...suruh dia datang jumpa mak abah dulu..'

Jangan ada yg masuk minang aku pula buat masa ni ye...mentang-mentang aku cuma minta Al-Quran dan cincin je tapi aku tak nak cincin tikam ye..aku nak cincin emas 916 tau..kalau pajak ada nilai..

Nota dari hati: ..............

5 tayar bergolek:

Ini Kisah Tia said... [Reply to comment]

hehee .. kalau macam ni , boleh je kahwin :)

:: Riri-Fatieha ::~ said... [Reply to comment]

adeh.. smpi mcm tu skali brader tu..

misz anis said... [Reply to comment]

boleh ko pasang niat nak pajak kan??elok bagi yg tikam je..hahaha

Ainn Hazwany said... [Reply to comment]

HAHAHA ! Jual motor tuu. Sayang betul la :)

Atiqah Wadiah said... [Reply to comment]

heeee~betol..hantaran klu ribu-riban tp hutang x guna jgk..klu sy,sy nak AL-QURAN dan kain sembahyang..yg lain tu,x kisah..heee :)