Tuesday, September 20, 2011

Engkau lelaki jahat bila mencuri dan engkau perempuan baik bila menderma seringgit...

Assalammualaikum semua..

Random question...


Apakah ciri-ciri yg boleh menilai seseorang itu sama ada baik atau pun jahat??!!!

Setiap manusia mempunyai pandangan yg berbeza..sama juga macam tafsiran cantik dan hodoh...cantik dan hodoh adalah perkara subjektif...ada orang cakap perempuan yg buat mulut kembong-kembong macam ikan buntal tu hodoh dan ada juga yg kata perempuan yang muka berjerawat batu tu sweet tak hingat...semua tu terpulang kepada insan yg memerhati dan menilai..betol tak??

Sama juga situasi nye dengan baik dan jahat ni...tak adil untuk kita melabel seseorang yang mencuri gula-gula Choclairs sebiji dekat Kedai Pak Mat tu jahat tahap dewa dan tak semestinya juga orang yg menderma 500juta dekat Rumah Orang Cacat sambil pegang replika cek dengan tersengih-sengih menunjukkan gigi yang tersangatlah putih tu adalah orang yg baik..setuju tak??!!

'Eh...perempuan tu punya la baik..macam mana lah boleh dapat laki penyagak macam tu..'

"Perempuan-perempuan yang keji untuk laki-laki yang keji dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji. Sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik". [Surah al-Nur, ayat 26]


Pernah dengar firman Allah tu???setiap manusia ni kan ada keburukan dan kebaikan nya..mungkin sekarang ni dia jahat mengalahkan syaitan tapi korang tahu ke pada masa akan datang???!!!lagipun setiap manusia tu boleh berubah sama ada cepat atau pun lambat dan sama ada mahu berubah atau pun tidak aje...

So terpulang lah kepada individu macam mana nak menilai kebaikan atau keburukan yg di tonjolkan...tapi jangan hanya disebabkan 1 keburukan menutup 1000 kebaikan dia yg lain...

Nota dari hati: Hati gundah gelana memikirkan banyak benda..hampeh...

3 tayar bergolek:

kimiez said... [Reply to comment]

betul tue..setiap penilaian adalh subjektif kecuali penilaian menengah rendah..huhuhu..

Solihin Zubir said... [Reply to comment]

yaa.. dont judge me by my past..
past is the past.. accept who i am today.. cewah.. haha..

Taufiq Tiramisu said... [Reply to comment]

senang macam ni la. kita tak ada langsung hak nak menilai orang. tu semua kerja Allah swt

New Entry : Beza Antara Tetek Perempuan Dan Tetek Lelaki