Wednesday, June 15, 2011

Hidup lah dengan usaha sendiri dari menjadi peminta sedekah atau perompak...

Assalammualaikum semua..

Bukan senang nak senang dan bukan susah nak susah...kalau rasa nak idup senang kene la rajin belajar supaya ada masa depan yg cerah..tak pun cari la pekerjaan dan mula la dari bawah kalau dah agak-agak malas sangat nak belajar...jangan lah amek jalan mudah untuk mencapai kesenangan dalam hidup contohnye merompak,mencuri,menyamun,menipu, mintak sedekah dan memacam lagi la...

Setiap insan yg dilahirkan kat dunia ni mempunyai kelebihan masing-masing so gunakan la sebaik-baiknya...contohnye pada yg pandai memasak pe la salahnya mula kan perniagaan kecil-kecilan ditepi jalan atau kat pasar-pasar..tak de hina pun la kalau menjual makanan atau pun minuman kat tepi-tepi jalan tu..itu lebih baek dari korang merompak, mencuri dan sebagai nye...mula-mula memang la kat tepi jalan tetapi lepas tu boleh buka restoran dan siap de beribu-ribu cawangan lagi...yg penting kene la rajin dan jangan mudah putus asa....bukan mudah nak membina empayar perniagaan...tetapi semua tu boleh diatasi..di mana ada kemahuan di situ ada highway jalan..

Lagi satu aku tidak berapa gemar dengan orang yg meminta sedekah..bukan nya aku ni kedekut untuk menderma tapi aku melihat mereka ni masih mampu untuk berkerja menggunakan tulang empat kerat mereka...

Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Salah seorang daripada kalian yang mengambil tali lalu tali itu digunakan untuk mengikat kayu bakar di atas punggungnya lalu dia menjualnya, maka dia menutup wajahnya (menjaga kehormatannya dengan bekerja) lebih baik daripada dia meminta daripada manusia, yang ada kalanya memberi atau tidak memberi." (Hadis riwayat al-Bukhari)

Hadis kat atas tu ialah dalil diharamkan meminta sedekah...selagi termampu gunakan lah segala tenaga yg ada dan cari la pekerjaan yg halal walau pun sebagai pencuci tandas..tu lagi mulia dari menjadi peminta sedekah....jangan la malas sangat untuk berkerja dan mengharapkan belas kasihan masyarakat dengan buat muka simpati...Jangan la hidup senang atas simpati orang lain...

Hasil yg kita dapat dari titik peluh dan susah payah sendiri adalah jauh lebih berharga berbanding dari meminta-minta atau merampas hak orang lain(merompak, mencuri)..=D

Nota dari hati: Sungguh geram aja ngn orng yg merompak umah aku last week..naseb baek la xde barang yg hilang cuma umah bersepah je la...huh...

9 tayar bergolek:

Puan tia said... [Reply to comment]

bersusah2 dahulu..bersenang2 kemudian...

Puan tia said... [Reply to comment]

bersusah2 dahulu..bersenang2 kemudian...

Solihin Zubir said... [Reply to comment]

ada jugak yg hilang sbnrnya.. hilang tenaga nk mengemas balik umah yg bersepah tu.. hehe..

sabar ye.. syukur nyawa dan harta benda hilang..

misz anis said... [Reply to comment]

aku baru baca...so aku baru taw..ko duk msj2 ngan aku tak citer pon pasal uma ko ade org pecah masuk kan??seb baek xde pape yg hilang and takde nyawa yg melayang...

Sunah Sakura said... [Reply to comment]

selagi mampu, kena berusahalah kan?

shopaholic love said... [Reply to comment]

issh takotnye org pecah masuk umah! hope xde pape happen..




p/s

please visit our online store at

www.shopaholiclove.com

don't forget to 'follow' us! thanks for your support! :)

aleen aiden said... [Reply to comment]

skarang nih nak bersedekah pon rase was2.takot kene tipu.haishhh

amnan said... [Reply to comment]

hri2 tym lpk kdai mamak ade org dtng mntk sedekah, kaki tempang, x sampai ati bgla. Keesokan harinye jmpe org yg same tngh seronok bermain snooker....elok je die jln. argh... sakit ati.... mmg pasni jgn harp dh la..

hans0 said... [Reply to comment]

lepak kat medan selera seksyen 2 shah alam, kompom ada makcik bawak kerepek.. tak nak beli, tapi tengok muka kasihan, terpaksalah... makcik tu kompom dah kaya