Friday, March 11, 2011

MELAYU memang sinonim dengan ilmu hitam...

salam....

pernah tak rase cemburu atau pun dengki dengan kelebihan orang lain???asal tgk orang tu pandai sikit mesti x puas ati...bile orang lain cantik cikit mesti nk mengata macam2....kirenye bile diri tu merasakan yg ade orang lain lebe cikit aje x kesa la dari segi pe pn mesti x puas ati....sape de rase camtu cepat angkat tgn....baek ngaku cepat....hehehhe...erm...tapi tu la hakikat nye kn..tipu la x pernah rase perasaan camtu walaupun cikit kn..untuk pengetahuan sume cemburu dalam bahase inggeris ialah JELOUS(mane la tau de yg x paham word cemburu kn)...haha...

oke la...aku ngaku yg aku mmg de perasaan cemburu tu tapi bukan b'makna bile de perasaan camtu adalah satu bende yg negatif...bagi aku cemburu tu sesuatu yang baik senanye sebab kite dapat muhasabah diri kite agar menjadi lebe baik....sape x jeles kan bile tgk kawan ko dapat result gempak....sape x jeles kan tgk orang lain bawak kete mewah2....sape gak yg x jeles kn bile tgk orang lain pakai barang yg branded....kalo dah tau jeles pe salahnye kite usaha lebe cikit tuk mencapai sume tu kn...jgn la dok ngate macam2 pelak ngn kelebihan orang laen tu....bile kite useha baru la dapat rase hasilnye....orang lain yg idup mewah tu pn usehe bagai nak rak..mereka pn mule kan dengan zero...so kite ni x kan nak pandang aje kelebihan orang laen tu...senanye kite pn leh capai macam tu kalo kite useha....

lagi satu..bile tgk orang lain cantek sikit pn nk jeles...np mesti nak jeles????setiap ciptaan ALLAH tu kan cantik...hargailah diri sendiri tu....cantik tu kan subjektif...x semestinye kene luaran aje yg cantik..kalo luaran cantik tapi dalaman hampeh nk uat pe kn...bukan susah nk jd kan diri tu cantik....yg penting kemas dan pandai jage kebersihan diri...kalo mmg x cantik pn Insyaallah akan jd cantik n sedap mate memandang kalo tahu macam mane nk jage kebersihan n kekemasan diri..lagi pun setiap mata yg memandang x same....mungkin bagi orang lain korang x cantik tapi bagi aku korang sentiase cantik...hehehe..

kalau dari sudut negatif nye pelak kn...cemburu nh la yg jadi motif pembunuhan, pergaduhan, perpecahan n sebagainye...kalo typikal orang melayu la kan..asal x puas ati sikit aje mesti SANTAU...mula la guna ILMU HITAM yg entah belaja dari mane...aku tulis berdasarkan pengalaman oke...np mesti nk gune sume bende nh????aku mmg x paham la ngn orang melayu nh...aku x tau la bangsa lain guna x ilmu hitam nh sebab pengalaman aku ngn orang melayu aje...aku bukan nk kate orang melayu ni suke amalkan ilmu2 camni tp tu la hakikatnye...

aku sedeh bile tgk orang yg aku sayang kene buatan orang(rase macam nak nanges aje)....kenapa mesti nak uat camtu???sebab suke tgk orang lain terseksa???macam tu???cube la pikir dulu sebelum hantar bende2 yg x sepatutnye tu...cuba ingat balek dosa n pahala....cuba muhasabah diri n positif kan diri....santau atau ilmu hitam nh bukan jalan penyelesaian nye....pe salahnye berbincang kalo de rase x puas ati tu..jgn la amek jalan mudah dengan menyantau orang...ingat SANTAU tu macam main SAIDINA ke???(de kene mngene ke ngn saidina???konpius..)....

oke la...sampai di sini aje la entry cemburu dan santau ye...aku nk g ECONSAVE beli barang tuk program esok...daa~

p/s: entry x de kene mngene ngn sape2 ye..kepada orang melayu yg x puas ati ngn entry nh aku mintak maaf..cume tu la realiti hidup....sume orang tau yg orang melayu mmg sinonim dengan benda macam nh tp bukan sume orang melayu macam nh...=D...aku susun sepuluh jari yg d gunakan untuk menaip nh untuk mintak maaf ye...

6 tayar bergolek:

nolyumar said... [Reply to comment]

seriously!! kadang2 sampai membunuh guna ilmu hitam. what the (*&664%$#@#$# betul!




http://inilablogaku.blogspot.com

faiz said... [Reply to comment]

cemburu bloleh...tapi cemburu tu jadikan pemangkin utk kite usaha utk berjaya..

zam said... [Reply to comment]

tak dapat dinafikan, dari berubat sampai la hasad dengki.. memang tak lari dari ilmu hitam... astaghfirullah

Norashiqin Kamaruzaman said... [Reply to comment]

nauzubillah~ semoga kita tak tergolong dlm golongn org yg melakukan mahupown org yg dibuat org.... ish3~

INFOzi said... [Reply to comment]

wajib percaya pada yang ghaib tapi ade sesetengah orang kite yang terlalu taksub. sampai kan anak dia sakit pun dia cakap kene buatan orang. cakap kena santau la bagai. at least bawak la g jmpe doctor dulu ke. ini bawak g jumpe bomoh.. jap lagi doctor check rupe2nye pnyakit paru2 berkuman. tapi syg dah thp kronik. (cerita berdasarkan pengalaman seorang rakan) moral of the story pastikan sakit jumpe doktor dulu ok. kalau doktor tak dapat trace baru la try kaedah traditional. :)

kyo_9 said... [Reply to comment]

setuju dgn komen diatas.. utamakan teknologi semasa dulu baru cara tradisional..