Tuesday, March 22, 2011

Bangku Kosong - Sayangi Bumi Kita !

salam...

Di pagi yg hening dan damai serta di hiasi hujan yg membajai bumi, Allah dah buka kan pintu hati aku untuk join satu segmen yg di buat oleh HASRUL HASSAN...kalau ada sapa nk join leh la klik disini. segmen ni mudah dan senang aja....x perlu nak buat calculation atau pun menghafal fakta yg entah apa2...hehehe...cuma jawab beberapa soalan aja oke..

  • Cadangkan usaha lain selain tutup lampu sejam bagi tujuan simbolik menyokong pemuliharaan alam sekitar dan bumi.
 - kempen menghentikan atau mengurangkan penggunaan barangan pakai buang...sebab sekarang ni sume benda nk mudah aja...barang pakai buang nh macam bekas makanan, lampin bayi, dan sebagainya pun semakin banyak lah digunakan..pe salahnya kalau guna bekas makanan yg bole di basuh semula..pastu guna kain yang kaler putih tu sebagai lampin bayi....jimat pn jimat jugak...x de la nk membazir kan...cuba la rajin kan diri tu cikit...ni besarkan sangat penyakit malas...sume bende nak amek mudah aje..sebab barangan pakai buang ini akan menghasilkan sisa pepejal..kesian la kat BUMI ni sikit banyak..=D

  • Pendapat anda mengapa perlu bumi dipelihara.
- kenapa ye agaknye???(sambil berfikir) ....ha....sebab bumi ni pn macam kita juga...contoh la...kalo ada orang korek mata kita mesti kita jadi sakit, merana dan terseksa kan..pastu mesti rasa nk bunuh aja orang yg mengorek tu kan...macam tu la jugak bumi...kalo segala isi bumi ni macam pokok-pokok ditebang, pastu bukit bukau ditarah mesti la bumi pun akan rasa sakit dan terseksa..kalo la bumi ni boleh bercakap macam kita memang naya la manusia2 durjana yg mencederakan bumi tu kan..hehhe..so apa hasilnye???banyak la bencana alam yg akan berlaku kan...semua salah siapa???salah manusia jugak kan...tu la kenapa penting nye untuk pelihara bumi ni selain sebagai khazanah untuk generasi akan datang..

  • Apa anda dah buat untuk tunjukkan bahawa anda seorang yang cintakan alam sekitar.
- erm...aku menyokong tau kempen tutup lampu sejam, pastu bawak beg plastik sendiri n pe lagi ye???!!selain tu aku gak x de nk buang sampah merata2 ni dan kadang-kadang tolong kutip sampah lagi ada la..heheheh...bukan tu aje tau...kalo nak gi mane2 mmg naek kereta tapi bukan sorang2..gi beramai2...sekurang2nye dapat la mengurang kn kesesakan lalu lintas dan pencemaran asap kenderaan kn..hehhe..(nak kene cerita semua ke???dah macam bangga diri pulak..muahahaha).

huh...lega sungguh..akhirnye siap pn jawab soalan bijak pandai tu tapi jawapan aku hampeh..lalalala~.kalo rasa2 nak join gi la klik link yg aku dah bg kt atas..cepat tau sebab segmen ni sampai kul 12 tgh malam - 23/03/2011.

3 tayar bergolek:

faiz said... [Reply to comment]

jom sayangi bumi kite..

hani syahida said... [Reply to comment]

hehe..love our earth

hasrul hassan said... [Reply to comment]

Salam .. terima kasih ehhh ... :) sayang anda kerana anda sayangkan alam sekitar.