Wednesday, January 5, 2011

orang kaya memang belagak ke???!!

salam...
aku bukan nk prejudis t'hadap orng2 kaye kt luar sane...aku tau x sume same tp tu la orng kate kerane nila s'titik rosak susu sebelanga...(ak gune peribahase tu..perghh)...aish...aku ngah marah nh..btol2 marah nh....erk..xde la mare pn cume ak x phm ngn manusia2 yg pnting kn harta nh..kalo kaye harta + kaya budi bhase x pe la gak...nh takat kaye harta tp mulut mcm longkang(nh ayat adek ak)...aish..mmg bikin guwa panas la kn...

harta tu sume bukan bole bwk masuk kubur pn..yg kite bawak cume amalan kite aje....sbuk sgt kejar harta dunia tu uat pe...cube la phm ckt..kite kt dunia nh sume same je..punye tjuan idup yg same...x de nye orng kaye kt akhirat t dpt layann 1st class...sume tu depend kat amalan kite..kalo brat amalan yg baik tu maka ke syurga la kite n mcm tu la sbaleknye...kalo dh kaya tu jgn la pandang hina t'hadap mereke2 yg sederhana tu....harta yg Allah bg tu patut nye d kongsi b'same ngn mereka yg memerlukan..contoh cam anak2 yatim...bkn agi m'hine mereka...
 
erm..x kesa la kalo family ak x kaye harta pn yg pnting stakat nh khidupan ktorng masih ag stabil...leh agi ktorng makan n minum...mmpu agi parents ak tuk bg ktorng pndidikan...pe pn...ak b'syukur ngn khidupan ak skang...x kesa la pe orng nk kate kn...yg pnting ktorng hepi slagi brade d landasan yg betol...
 
ak tau sume yg kaye tu x same..cme entry nh khas tuk mak kpda kwn adek ak yg mmg kaye tp belagak sgt2 tu(mcm la mak die tau..heheh)....mak die tu sbuk sgt suh anak die tu kwn ngn anak orng2 kaye aje..kalo nk sgt cmtu apsal anta anak die kt skolah kampung tu...ingt orng kampung skang miskin sgt la tu + x pandai..aish..cube la ubah persepsi tu....naseb bek la kawan adek ak tu ok cme mak nye je prob....kalo ak nk cite prangai mak die tu mmg x abes la...hehe...ak bkn nk cte kburukn orng tp tu la hakikat nye kn(ak x de mention name pn kn..hehe)..walau mcm mne trok pn s'orang ibu tu, die tetap ibu kite kn...so sbgai sorng anak cube la tgor ngn care yg baek ye...saba aje la ye..=D
 
k la...kalo de yg trase ak mntak maaf..cume amek la pe yg baek ye....daa~

6 tayar bergolek:

muhamadsufian89 said... [Reply to comment]

ada kawan anak org kaya tapi nasib baik la tak belagak..kadang2 ada belanja jugak..hehe

hana said... [Reply to comment]

@muhamadsufian89

tu la...
x sume orng kaye sme kn...
nh anak nye ok aje..
mak nye yg lebe2..
=D

Dr. MUhsIn said... [Reply to comment]

btul3x!!!

hana said... [Reply to comment]

@Dr. MUhsIn

ko mmg sokong ak je kn muhsin..
huhu

kerja sambilan said... [Reply to comment]

Tp kadang2 tu orang kaya lebih kool dari orang miskin.. Orang miskin yang tak cukup itu ini lebih berlagak...

hana said... [Reply to comment]

@kerja sambilan
btol la tu..
de gak orng miskin yg b'gaye lebe..
bak kate bia papa asal b'gaya..
=D