Tuesday, August 9, 2011

3 situasi manusia bersikap mementingkan diri...

Assalammualaikum semua...

Perangai manusia yg mementingkan diri kadang-kadang boleh mendatangkan geram dan sakit hati kepada sesiapa saja....kalau hendak di ikutkan banyak situasi yang dapat aku lihat wujudnya manusia yg mementingkan diri ini tetapi aku nak kongsi kan cuma 3 situasi saja...

gara-gara tiada parking..hehe

Parking kereta
Situasi macam ni paling mencabar keimanan aku sebagai pemandu kereta yg berhemah(sempat lagi puji diri sendiri)...ada ke patut manusia macam ni parking kereta macam parking bas persiaran aja....tak payah la lebih-lebih sangat sampai masuk parking orang lain..elok-elok tempat tu muat untuk dua kereta dah jadi satu kereta aje..lagi-lagi kalau waktu tengah susah payah nak cari parking sebab ada mega sale kat Jusco(ni contoh je la)...kalau ikutkan hati aku yg murni ni memang nak bako aje kereta tu..aiyaa..


Pengangkutan awam
Terutamanya peak hour la..masa tu la semua orang dah kepenatan balik dari kerja dan bergegas untuk pulang ke rumah tapi cuba lah jadi manusia tu perangai nya elok sikit..tak perlu la nak bertolak-tolak untuk masuk bas atau KTM...walaupun korang nak cepat sangat cuba lah fikir pasal orang lain sikit..jangan lah dok fikir diri sendiri aja..kalau korang nak cepat sampai rumah habis tu orang lain tak nak balik rumah cepat juga ke??!!!

Di dalam surau
Kebanyakkan surau dekat shopping mall tak de lah besar mana kan..kadang-kadang tu hanya boleh memuatkan lima orang saja dalam satu masa...jadi apa salahnya kalau bagi peluang dan ruang dekat orang lain untuk sembahnyang daripada korang duduk melepak sembang-sembang mengumpat tidak tentu hala...ditambahkan lagi kalau suara tu kuat mengalahkan speaker memang sangat menganggu ketenteraman orang lain nak solat...jangan hanya penting kan diri sendiri sebab nak berehat atau pun melepaskan penat dekat surau...belajar ingat-ingat pasal orang lain juga...

Setakat ini saja lah yg aku nak kongsi..kalau korang ada sikap mementingkan diri tu lebih baik kurang kan la sikit...kita hidup dekat dunia ni bukan nya sorang-sorang..so belajar la sikit untuk fikir pasal orang lain....

Nota dari hati: Selamat berbuka semua...

sumber: incik google

4 tayar bergolek:

eva said... [Reply to comment]

a'a yang bab parking tu sakit hati betul.. ada yang senget ambil 2 parking.. haishh

*Ms.Serry Fatieha said... [Reply to comment]

kalau guna komuter memang kena bnyk bersabar...

Solihin Zubir said... [Reply to comment]

owhh.. tringat pengalaman terpaksa berebut2 naik komuter dlu.. haha..
nak xnk mmg kna berebut..

Mohamadazhan.com said... [Reply to comment]

naik padat macam sardin...huh..pengalman sebelum ada motor kat k.l dlu..huh