Tuesday, February 8, 2011

suatu hari nanti kita semua akan mati!!

salam...

pernah tak korang t'pikir pasal mati???sudah pasti la kite kene tanam kt bawah tanah kn....pastu x bangun2 agi smpai hari kiamat..=D .kalo cakap pasal mati nh msti bikin ak cuak je seh...jgn kate korang x ingt mati lak...ingat mati tu wajib tau...ak teringat la kn pasal sp yg ingt mati ialah orang bijak...then ak pn google n jumpe la nh..bace la ye...

Ibnu Umar berkata: “Aku bersama Rasulullah, lalu seorang lelaki Ansar datang kepada Baginda mengucapkan salam lalu bertanya: Wahai Rasulullah. Manakah antara kaum mukminin yang paling utama? Baginda menjawab: Yang paling baik akhlaknya antara mereka. Dia bertanya lagi: Manakah di antara kaum mukminin yang paling cerdik?

“Baginda menjawab: Yang paling banyak mengingati kematian antara mereka dan paling bagus persiapannya selepas kematian. Mereka itu orang cerdik,” (Hadis Riwayat Imam Ibnu Majah)

korang tau np di katakn orang yg ingt mati nh bijak???sbb bile kite ingt mati akan menyebabkn kite sentiase b'hati2 dengan tipu daya dunia nh..hidup kt dunia nh x kekal n hanya sementare aje...khidupan abadi adalah khidupan d akhirat sana...suatu ari t kite sume akan g sane...nk uat pe kite kejar dunia kn...kite kene la bijak tuk bahagikan antare dunia n akhirat....

kalo korang sedar la kan...kite nh hidup d akhir zaman....bile2 mase je kiamat tu bule b'laku n macam2 tanda kiamat dh dpt kite lihat skang nh....ngn masalah sosial yg b'leluasa nye...pastu ngn orang islam yg x serupe islam...tu la tnda2 umat akhir zaman kn???ngn krisis n demonstrasi sane sini....de byk agi kn tanda2 kiamat yg korng nmpk kn???aku nh x la pandai n ak cume tulis bdasarkan pengetahuan ak yg sangaaaaaaaaatttt la cetek nh...nk tulis panjang2 pasal nh pn ak x berani....

ehem...ak tulis nh pn tuk ingatkn diri ak gak...ak nh bkn baek sgt...kalo nk kira kn mmg byk la kekurangan dalam diri ak nh...cumenye skang ak ngh usehe tuk jd lebe baik...walaupun sikit je perubahan ke arah kebaikan yg kite uat, tu lebe baek dari x de pe2 perubahan..tul x????manusia kn mmg x pernah lepas dari lakukan kesilapan n sbb tu la kite kene sntiase muhaSabah diri...jgn munaSarawak pelak..t jd laen plak..heheh...

ok la..kalo tulis pasal topik macam nh mmg ak x berani ckit...spe la ak kn nk cite p'kare2 camni...iman pn senipis kulit bawang aje...tp asenye x salah kn kalo ak nk bg peringatan even ckit pn kn???manusia nh kn b'sifat lupa..tu yg kene selalu d ingatkn...

k la...kalo de pe2 yg salah ak harap leh la korang betolkan..kalo nk tambah pn ak galakkan...daaa~

p/s: kalo tulis pasal isu b'kaitan agama mesti amek mase yg lame...nk tau np??cz ak x tau nk karang ayat camne...kalo salah tulis t uat korang salah phm..maka akan d tuduh la ak bawak ajaran sesat..ke x naye nye ak camtu???

4 tayar bergolek:

faiz said... [Reply to comment]

ingat mati memang digalakkan tapi jangan menyebabkan hidup kita jadi lemah..Allah lebih suka hambanya yang lebih kuat..sebab ingat mati la saya sakit..just berkongsi..
KISAH PEMUDA TAK TIDUR 3 TAHUN......

qasidi said... [Reply to comment]

setuju sgt2..terasa keinsafan...

nadiah daud said... [Reply to comment]

huhu. terase insaf -__-

mie said... [Reply to comment]

fuh!!
setiap yang datang pasti akan pergi